TURNÈ

Under hela sjuttiotalet var Nynningen en av de flitigaste musikgrupperna. Turnéverksamheten var den del av bandets utåtriktade sida. En annan del var samarbetena med Nationalteatern och andra frilansande skådespelare, konstnärer och musiker

På sjuttiotalet fanns ett nät av spelställen och musikarrangörer som växt samman i ett gigantiskt riksomfattande kulturnät. Musikforum-modellen byggde på idealism, icke-kommersiellt tänkande, aktivitet och samhällsengagemang. Det hindrade inte Nynningen från att spela på stora konsertlokaler som Universum i Umeå, rockklubbar i Stockholm eller på landets många festivaler.

Bekantskapen med den i Göteborg nyetablerade teatergruppen Nationalteatern var till en början en musikalisk angelägenhet. Anders Melander som var Nationalteaterns stora musikaliska motor medverkade i två sånger på vår första skiva "Man mognar med åren". Lite senare hjälpte Nynningens Bernt Andersson till på Nationalteaterns berömda skiva "Kåldomar och Kalsipper".

Tillsammans gjorde Nynningen och Nationalteatern de två kabarevyerna "Åh Harre Jävvlar" och "Kan jag få receptet" som spelades på krogar i Göteborg och i Stockholm. Nationalteaterns Hans Mosseson var med i Nynningens musikteaterföreställning "De hängdas revolution".

Tillsammans gjorde Nynningen och Nationalteatern inspelningen av "Doing the omoralisk schlagerfestival" för alternativfestivalen i Stockholm där Nynningen senare medverkade tillsammans med Nationalteaterns Ulf "Sillstryparn" Dageby.

För det nystartade skivbolaget NACKSVING gjorde grupperna också gemensamma inspelningar av låtarna "Ta tillbaka Hagahuset" och "Maltesaren".



Nynningens tredje platta fick namnet "1974", som ett slags sigill av den tid den spelades in. Kaianders Sempler gjorde omslaget som hade två framsidor. Så vitt jag vet det enda album som gav sig på något sådant. Här fanns en låt som Anders Melander gjort och som inte kom med på Nationalteaterns plattor, plus en låt som Torkel Rasmusson skrev och som inte kom med på Blå Tågets plattor. Ytterlgare en anna låt var skriven av Sven QWernström och kom från Fria Teaterns pjäser. Men framför allt finns musiken från föreställningens "De hängdas revolution" med.

Bandets fjärde platta heter "Äntligen en ny dag" och här har sångaren Sam Westerberg blivit frontman. Totta har börjat som fast medlem i Nationalteatern och för egen del har jag flyttat till Luleå för att där senare bilda Skottes Musikorkester tillsammans med Ted Ström och folkmusiker från Norrlåtar.



Tillsammans med Nationalteatern gjorde Nynningen musikteaterföreställningen "Vi kommer att leva igen" som handlar om amerikas urbefolkning. Gemensam skiva och turné. Och nu började det bli dags för att de båda grupperna började intensifiera samarbetet med TÄLTPROJEKTET och föreställningen ROCKORMEN.

Samtidigt bildades TOTTAS BLUESBAND som en slags återknytning till sent sextiotal då gruppen Gin House så väl förvaltade bluestraditionen i landet.

Våren 1980 gjorde Nynningen sin sista norrlandsturné. Jag hade gjort min andra soloskiva efter några år som aktiv på det musikerägda skivbolaget Manifest i Luleå, och återkom som medlem i gruppen efter fyra år och vi gjorde en lång turné över hela landet..

Nationalteatern utvecklades på annat sätt i och med att Nationalteaterns Rockorkester bildats. Där ingick nu både Totta Näslund och Nikke Ström som fasta medlemmar. Av en händelse möttes de båda grupperna längs norrlandskusten i maj 1980 och självklart blev det en vänskaplig match med bollen.

Den påpasslige Andersson har just lagt en hård boll mot målet. Ström kastar sig förgäves emellan men tack vare den ögonblickssnabba Dageby blir det inget mål den här gången.


Den starke Näslund satsar på ett skott. Kling i målet gör sig beredd.


En jämn kamp mellan de långa kombatanterna Forssell och Ström.
I bakgrunden ses Nyberg längta efter en passning.


NYA TIDER

Min andra soloskiva "Nya tider" skrevs under fyra år i Norrbottniska Luleå. Texterna är präglade av nedlagda stålverksplaner, ungdomsarbetslöshet, motstånd och en längtan efter förändring. Inspelningen gjordes i Nacksvings studio i Göteborg där jag samlade ihop delar av det gamla Nynningen. Totta Näslund (sång), Nicke Ström (bas), Bernt Andersson (keyboard) och Tomas Forssell (gitarrer). På trummor fanns grymme Niels Nordin och på saxofon den fantastiska Bert Lloyd. Dessutom medverkade Ale Möller, Sten Källman m.fl.

Plattan initierades av Björn Afzelius som jag kände sedan tidigare. Vi möttes på ett tåg mellan Stockholm och Göteborg och han vill producera skivan för bolaget Avanti. Plattan blev till enligt planerna men Björn var aldrig närvarande på något sätt.







   
       
   
       


Untitled Document Untitled Document Untitled Document